کدام مرورگر باتری لپ تاپ شما را کمتر مصرف می کند؟
تخصصی سخت افزارونرم افزار کامپیوتر

 

کدام مرورگر باتری لپ تاپ شما را کمتر مصرف می کند؟

آیا شما نت بوک یا لپ تاپی با عمر باتری متوسط و یا کم دارید؟ اگر شما هم جزو مورد اشاره شده باشید حتما می خواهید بدانید کدام مرورگر اینترنت کمتر از منبع سخت افزاری استفاده می کند و در نتیجه مصرف کمتری دارد. یقینا علاقه دارید بدانید که کدام مرورگرها بهینه ترین مصرف را در ویندوز ۷ و یا ۸ نو نرسیده و قراره برسه دارند. ما هم دست به کار شده و مرورگرهای مشهور را مورد ارزیابی و بررسی قرار دادیم و به نتایج شگفت انگیزی رسیدیم. در ادامه با ما همراه شوید تا متوجه شوید بر روی رایانه همراه خود کدام مرورگر را استفاده نمایید تا باتری لپ تاپتان زمان بیشتری برایتان دوام بیاورد و به مرور بیشتر وب بپردازید. آیا برنده این بهینه مصرف کردن گوگل کروم است؟ یا شاید فایرفاکس؟ اپرا چطور؟ یقینا اینترنت اکسپلورر که شوت است؟!

روش تست

برای این مقایسه ما بزرگترین و جدیدترین مروگرهای وب را مورد ارزیابی قرار دادیم که شامل: Internet Explorer 9 و خواهر کوچک تر آن که هنوز در دستگاه است! Internet Explorer 10 beta (البته بر روی ویندوز ۸ پیش نمایش مصرف کنندگان)، Google Chrome 18 (نمی دانم شاید فردا ۱۹ هم بیاید!)، Mozilla Firefox 11 و در انتها Opera 11.62 که نکته قابل ذکر نصب نبودن هیچ افزونه ای بر روی آن ها است.

لپ تاپ مورد استفاده یک HP Pavillion dv7 2185dx بود که ۲.۵ سال عمر کرده بود و دارای مشخصات زیر بود: پردازنده Intel Core2 Quad CPU Q9000 @ 2.00 GHz، مقدار ۶ GB of RAM DDR2، کارت گرافیک ATI Mobility Radeon HD 4650. این رایانه به عنوان جایگزینی برای رایانه های رومیزی ارایه شده بود و زمان عرضه این محصول هم آنچنان باتری قدرتمندی نداشت حالا چه برسد به گذشت چند سال که دیگر خودتان فکر کنید باتری بدبخت چه حال و روزی دارد. باتری این لپ تاپ به سختی می تواند ۲ ساعت دوام بیاورد و حالا شما حساب کنید که استفاده بهینه مرورگری از این منبع ارزشمند می تواند چقدر برای ما ارزشمند باشد.

این آزمایش بر روی ویندوز ۷ تازه نصب شده با تمام بروزرسانی های ارایه شده از مایکروسافت بدون نصب هیچ برنامه اضافی ای صورت گرفته است و تنها چیزی که بر روی آن نصب شده همین مرورگرها هستند. تنظیمات طوری انجام شده است که هیچ گاه هارد دیسک خاموش نشود و تنها زمانی رایانه به حالت Sleep برود که سطح توان باتری در حد بحرانی رسیده باشد.

از آنجایی که Internet Explorer 10 beta تنها بر روی ویندوز ۸ در دسترس بود، مجبور به نصب تازه Windows 8 Consumer Preview بر روی رایانه شدیم و در تنظیمات انرژی همه چیز را به شکل ویندوز ۷ و پیشفرض های آن تغییر دادیم تا با هم مو هم نزنند! برای بنچ مارک هم از سایت Peacekeeper battery test کمک گرفتیم و تست آن را اجرا کردیم تا زمانی که باتری لپ تاپ فاتحه الصلوات شود و رایانه به حالت خواب خرگوشی!(Sleep) وارد شود. من این آزمون را برای هر مرورگر سه بار انجام دادم و نتایج را ثبت کردم. البته در برخی موارد بعضی تست ها را مجبور می شد تکرار کنم چون داستان داستان ضرب المثل معروف راجب این که یک بار نفت، قیف، ملت هستند، ولی مسئول نفت نیست! گاهی نفت، ملت، مسئول نفت هستند، قیف نیست و تا آخر خودتان بروید! بالاخره کاربران ما ف را شنیدند باید فرحزاد تحویلشان بگیریم یا نه! خلاصه! یه بار اینترنت قطع شد، یه بار تارنمای Peacekeeper battery test قادر به ثبت نتایج نبود. یه بار مرروگر کرش می کرد از این حرف ها!

خلاصه برای هر مرورگر سه بار این عمل را با موفقیت به پایان رساندم و نتایج ثبت شده را در کنار هم قرار داده و میانگینی اخذ کردم. که حاصلش می شود همان چیزی که شما دارید می خوانید.

مشاهدات: گوگل کروم بسیار ناپایدار و اینترنت اکسپلورر ۱۰ بتا پا برجا مثل دماوندِ

از بین تمام مرورگرها گوگل کروم ۱۸ از همه چغر تر بود و بین تست هایی که به اجرا در می آوردم از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کرد و با موفقیت تست را به پایان نمی رسناند. ابتدا که در اواسط کار هی بی خود و با خود کرش کرد. با بازنصب دوباره کروم این مشکل رفع شد. پس از آن بسیاری از آزمون ها به سادگی پایان نپذیرفتند و Peacekeeper قادر به ثبت نتایج نبود؛ آن هم به دلایل ناشناخته! در هین اکثر تست ها صفحه نمایش لپ تاپ برای خودش روشن می شد بدون این که موس را جابه جا یا کلیدی را از صفحه کلید بفشارم. این مشکل تنها با کروم بود و سبب می شد مصرف باتری افزایش یابد. ما که نفهمیدیم کروم چه مرگش بود!

در این بین متوجه شدم اینترنت اکسپلورر ۱۰ ثابت ترین نتایج را دارد. نتایج بدست آمده و زمان کارکرد باتری بسیار در هر یک از تست ها بسیار به هم نزدیک بود. جوری که بین بهترین نتیجه و زمان کارکرد باتری و بدترین نتیجه ۴ دقیقه بیشتر تفاوت وجود نداشت. از این حیث فایرفاکس با ثبت بیش ترین تفاوت به شکلی که بین بهترین و بدترین آن ۲۱ دقیقه تفاوت وجود داشت بی ثباتی بود!

تمامی مرورگرها به جز گوگل کروم در طول تست بسیار منطقی رفتار کردن و مشکل بزرگی هم به وجود نیاوردند.

نتیجه آزمون: اینترنت اکسپلورر قهرمان بیشترین طول عمر باتری

در زیر شما می توانید جدول متوسط نتایج بدست آمده من در آزمون ها را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که اینترنت اکسپلورر ۱۰ صرفا جهت نشان دادن پیشرفت های ویندوز ۸ در این آزمون وارد شده بود.

پس اگر می خواهید مرورگری را انتخاب کنید که به شما بیشترین عمر باتری لپ تاپتان را در ویندوز ۷ بدهد بهترین انتخاب استفاده از اینترنت اکسپلورر ۹ است. البته به نظر می رسد اینترنت اکسپلورر ۱۰ با ویندوز ۸ بتواند با تنظیمات بهینه ای که خودش دارد زمان بیشتری را نیز برای کاربر خود به ارمغان بیاورد. مایکروسافت احتمالا خیلی خوشحال است که هر دو مرورگر جدیدش با اختلاف اندکی با هم در صدر جدول قرار دارند.

البته اگر شما به امتیاز متوسط گوگل کروم نگاه کنید می بینید که ۱۳۲ درصد کارایی بالاتری نسبت به IE9 دارد. البته همانطور که می بینید ۱۸ درصد عمر باتری کمتری نیز به کاربر نسبت به اینترنت اکسپلورر ۹ خواهد داد و چیزی که اینجا به نظر می رسد گوگل کروم نمی تواند خود را با بهینه سازی مصرف انرژی ویندوز ۷ وقف دهد.

هرچند اگر بخواهید بهترین بالانس بین کارایی سیستم و عمر بیشتر باتری را جدا کنید بهترین انتخاب اپرا ۱۱.۶۲ خواهد بود. زیرا از نظر عمر باتری فقط ۴ درصد کمتر از Internet Explorer 9 کار خواهد کرد ولی ۸۳ درصد امتیاز متوسط کارایی بالاتری دارد و بعد از گوگل کروم از این حیث در رتبه دوم قرار می گیرد.

نتیجه گیری

در انتها از آنچه که دریافتیم و چیزی که مد نظرمان بود نتیجه می گیریم که اینترنت اکسپلورر ۹ و اپرا ۱۱.۶۲ بهترین انتخاب شما برای رسیدن به عمر بیشتر باتری در لپ تاپ شما است. و البته مصرف بهینه تر انرژی در رایانه های رومیزی که البته به دلیل هزینه کم انرژی در ایران این موضوع در حد شوخی باقی خواهد ماند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:, توسط قاسم ابناوی |